تبلیغات
مردی از جنس یخ!!! - وبلاگ نویسی 2


درباره وبلاگ:


آرشیو:


آخرین پستها :


نویسندگان:


آمار وبلاگ:



Admin Logo themebox

وبلاگ نویسی 2

نوشته شده توسط:مرد یخی
پنجشنبه 27 مهر 1391-11:57 ق.ظ

این پست صدمی هست که در این وبلاگ می نویسم. قبلا در مورد وبلاگ نویسی صحبت کرده ام و نمی خواهم همان صحبت ها را تکرار کنم ولی بد نیست نگاهی بیندازید:
http://iceman1366.mihanblog.com/post/68
از روزی که پست اول را نوشتم بیش از دو سال می گذرد. یادم می آید اولین پست را که نوشتم به حدود 10 نفر از دوستان نزدیک (عمدتا کسانی که گفته بودند یک وبلاگ بنویس) ایمیل زدم و گفتم وبلاگ نویسی را شروع کرده ام. همان دوستان زحمت معرفی به افراد دیگر را کشیدند و بعد از آن کم کم دایره خواننده ها به افرادی رسید که آشنایی ندارم. یادم هست فردی که تردیدها را در مورد وبلاگ نوشتن از بین برد، می گفت نوشتن این وبلاگ برای قشر مذهبی (منظور فقهی و معتقد به عمل به رساله مراجع است، نمی خوام بگم بقیه بی دین هستند.) مفید است و کسانی که بخواهند در آینده بیایند خارج ایران با مطالعه چنین متونی آماده تر خواهند شد. برا همین هم قرار بود بیشتر متمرکز بر نقل خاطرات روزانه از زاویه دید و دغدغه های انسان فقهی باشد. دوست نداشتم وارد فضای تحلیل یا جهت گیری شوم ولی تجربه این دو سال نشان داد که کار آسانی نیست که در جایگاه یک فرد کاملا بی طرف بعنوان یک راوی فقط نقل کرد و جهت نگرفت. در این مدت آن هدف اولیه شاید خیلی برآورده نشده است، گاه گاه هم وارد فضای تحلیل شده ام و از آن بدتر گاهی به حدیث نفس هم پرداخته ام. هر چه زمان بگذرد با عادی شدن فضا و کم شدن زمینه خاطره نویسی بیشتر تحریک می شوم تحلیلی بنویسم. اگر تصمیم گرفتید به نوشتن بپردازید این نکته را در ذهن داشته باشید. چند بار به ذهنم آمده که چند مطلب از این دست را حذف کنم ولی به مرور زمان این وبلاگ برایم شبیه یک دفترچه خاطرات شده است. گهگاه پیش می آید که متن های قبلی را می خوانم. برای همین روند فکری و برخی خاطراتم در دسترس خودم قرار گرفته است و خوب است این روند برای آینده وجود داشته باشد. در واقع نوشتن جنبه شخصی بیشتری گرفته است. ایران که بودم یکی از دوستان می گفت نوشتن خیلی خوب است و توصیه می کرد نوشتن ادامه داده شود. هم از این جهت گه دیگرانی که فقط ایران بوده اند دیدی نسبت به خارج ایران بدست می آورند و هم از آن جهت که خود انسان خاطراتش را ضبط می کند. می گفت در آینده و در سنین بالا موقع تعامل با فرزندان می توانید طرز فکر خود در آن سنین را بررسی کنید و صحیح تر جهت گیری کنید. برای همین دوست دارم نوشتن را ادامه دهم. اگر وبلاگ می نویسید، بد نیست شما هم نظر خود را بگویید.   
پ.ن.1: چهار یا پنج روزی بود که دسترسی به میهن بلاگ از سنگاپور ممکن نبود. نمی دونم به پروژه اینترنت ملی ربط داره یا نه چون گویا داخل ایران مشکلی جهت دسترسی وجود نداشت. سرور میهن بلاگ بر خلاف خیلی شرکت ها و سایت ها داخل ایران قرار دارد. باید زودتر چند خاطره تلمبار شده را بنویسم. اخیرا هم موتور جستجو ایرانی سلام راه اندازی شد که احتمال می دم در آینده جانشین گوگل داخل کشور خواهد شد. برای شروع خوبه یک بار چک کنید:
http://salam.ir
پ.ن.2: یکی از دوستانم اخیرا شروع به نوشتن کرده است. نوشته هایی از جنس نوشته های همین وبلاگ. دوست داشتید آنجا هم سر بزنید:
http://haneef.mihanblog.com


تاریخ آخرین ویرایش:پنجشنبه 27 مهر 1391 12:38 ب.ظ

حسین
دوشنبه 1 آبان 1391 09:24 ب.ظ
ممنونم
به نكات خوبی اشاره كردین استفاده كردم
پاسخ مرد یخی : خواهش می کنم. فقط خواستم در مورد احتیاط این نکته رو اضافه کنم که از این جهت است که نتایج این چنین نشر پیدا می کند و مسئولیت ایجاد می کند و نباید به دید امر شخصی نگاه کرد. مثلا یادم می یاد دوستی بک تحقیق که در حوزه توسط فردی در مورد نجاست کفار انجام شده بود رو خونده بود. اونجا اون فرد نتیجه گیری کرده بود بحث نجاست ظاهری کفار در دوره غیبت ایجاد شده و نجاست بکار رفته در قرآن و احادیث ناظر به امر باطنی است. اون فرد هم با توجه به اون می خواست بنا رو همین بذاره در حالی که بین مراجع تقلید این یک نظر شاذ هست. و گرنه بعنوان تدبر شخصی این قدر احتیاط لازم نیست و با تفکر و تدبر کسی مخالف نیست.
راستی اگر از نظر فقهی مطالب جالب و عامه فهم دیدین اگر تونستین برای مطالعه معرفی کنید.
حسین
دوشنبه 1 آبان 1391 04:05 ق.ظ
ممنونم
درسته
اون موضوعی كه عرض كردم خیلی كلی بود واز جنبه های مختلفی قابل بررسیه مثلا می توان استصحاب شرایع سابقه را بررسی كرد كه در فقه هم توسط بزرگان پذیرفته شده ومثبت حكم هم می تونه باشه یا لااقل به عنوان موید و..
بله ادعاهایی هم از طرف مستشرقین مبنی بر انشعاب اسلام از هاجریسم یهود صورت گرفته (مثلا كتاب هاجریسم مایكل كوك نمونه خوبیه)
وحتی كتبی در رابطه با مقایسه خصوص شیعه و یهودیت در فقه یا قانون نوشته شده وهمه اینها بیانگر شدت ارتباط بین اسلام (یا تشیع ) ویهوده
اما با همه اوصاف موضوع هنوز واسم خیلی گنگه
اتفاقا الان ی مدتی درس خارج جناب آقای مددی میرم و واسم خیلی جالب بود كه شما ایشون رو میشناسید چون تقریبا اینجا لایه ی محققین بیشتر با ایشون مرتبطند
این موضوع رو با ایشون مطرح نكردم چون میخاستم قبلش خودم بیشتر به حواشی مسلط بشم كه وقتی خدمت ایشون مطرح كردم بتونم بیشتر استفاده كنم
حالا ی سوال
اصولا به نظر شما(به عنوان ناظر مطلعی كه از بالا مسائل فقهی رو رصد وعمل می كنید) اصولا بررسی تاریخی تطبیقی وتحلیلی این چنینی از فقه اسلام و یهود اهمیتش بیشتره یا بررسی امكان انعطاف پذیری فقه شیعه شبیه كارهایی كه فضل الرحمن وامثاله انجام دادن(البته رفتن به سمت این دومی برای من خیلی ترسناكه) واین كه در صورت امكان انعطاف پذیری در چه حد وچارچوب ومیزانی وبا چه اصولی قابل اجراست؟
ممنونم
پاسخ مرد یخی : سطح اطلاعاتم خیلی محدوده و اطلاق ناظر مطلع صحیح نیست و بهتره با حوزوی های خبره مشورت کنید. اما نظرم رو فقط بعنوان یک فرد عادی و ناظر خارج از حوزه می گم. موضوع دوم خیلی کاربردی تره و اصلا یکی از نیازهای نظام حکومتی است. مثلا همین حالا دارن در جمهوری اسلامی قانونی تصویب می کنن که مجازات جایگزین جای سنگسار استفاده بشه و تا حدی هم جلو رفتن. در نگاه اول خیلی موضوع عجیب و غیر قابل قبولی به نظر می رسه. احساسم اینه که پای فقهایی مثل آقای شاهرودی (چون ایشون زمان تصدی خود این مجازات رو ممنوع کرده بودن) هم در بین است و این طوری نیست بدون حساب باشه. اما نکته مهم این هست همون طوری که گفتین این وادی خیلی حساسیت داره و حتما باید زیر نظر فقهای عالم در حد مرجعیت انجام بشه. و گرنه نتیجه کار ممکنه حرف صحیحی نباشه و یه عده ای رو گمراه کنه (مشابه نظرات برخی روشنفکران). برای همین خیلی با احتیاط برین سمتش و مشورت کنین آیا اصلا صلاح هست افراد غیر مجتهد وارد چنین وادی بشن یا نه. بصورت کلی بهتره همچین کاری بصورت تیمی و زیر نظر فردی در حد مرجعیت انجام بشه. اما موضوع اول این حساسیت ها رو نداره چون نتایجش منجر به تغییر در عمل یا اعتقادات مردم نخواهد شد و ممکنه از نتیجه اش فقها هم استفاده کنن (چون با توجه به حجم بالای فقه شیعه عموما وقت نمی شه فقهای بزرگ برن و احکام یهود رو مطالعه کنن). اما هر دو موضوع هایی نو و بکر هستن و برای پژوهش محض خوب هستن.
امیرحسین
جمعه 28 مهر 1391 12:49 ب.ظ
سلام. ممنون که یه وبلاگ شبیه به خودتون رو معرفی کردین. خیلی خوبه
پاسخ مرد یخی : سلام
خواهش می کنم. اتفاقا ایشون هم اطلاعات خوبی دارن و می تونین مشورت بگیرین.
مرد یخی
جمعه 28 مهر 1391 08:29 ق.ظ
به حسین:
سلام
اتفاقا موضوع خیلی خوبی هست و جای کار داره. جالبه که احکام فقهی یهودیت و تشیع بیش از یهودیت و اهل تسنن شباهت دارد. حتی اصول اعتقادی مثل امامت و خلافت انبیا در شیعه و یهودیت خیلی شبیه هستند. این وسط قضیه فقه در مسیحیت یک حلقه گمشده است. مطالعه تطبیقی از این جنس می تونه تطور احکام اسلام عام (همان دین یگانه توحیدی که همه انبیا معتقد بودند و فقط به تناسب مکان و زمان تکامل پیدا کرد تا شد اسلام خاص) و جهان شمول بودن آنها رو نشون بده. این مطالعه ممکنه در شناسایی علل الشرایع و استخراج قواعد فقهی موثر باشه. از سویی در صورت همگرایی و مشخص شدن یک روند نشون می ده که احکام اسلام حادث زمانی و منحصر به یک زمان و مکان خاص نیست. بنظرم با چند نفر حوزوی مشورت کنید خیلی بهتره. مثلا آیت الله سید احمد مددی موسوی خیلی گزینه خوبی هستن و در این زمینه کارهایی هم کردن. دیدنشون هم نباید خیلی سخت باشه.
هپی
پنجشنبه 27 مهر 1391 08:53 ب.ظ
چرا دوست ندارین وارد فضای تحلیلی و جهت گیری بشین؟! اتفاقن خیلی جالبتره آدم جهت گیری کسی که نوشته ها رو می نویسه بدونه! ینی من که خیلی دوس دارم!
پاسخ مرد یخی : بیشتر به خاطر مسئولیتی که نسبت به نوشته بوجود می یاره. البته خوب اگر همه اینطور فکر کنن چنین مطالبی نوشته نمی شه. برا همین شاید بیشتر تحلیلی بنویسم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر