تبلیغات
مردی از جنس یخ!!! - جلسه گفتگو شیعه-سنی


درباره وبلاگ:


آرشیو:


آخرین پستها :


نویسندگان:


آمار وبلاگ:



Admin Logo themebox

جلسه گفتگو شیعه-سنی

نوشته شده توسط:مرد یخی
پنجشنبه 11 آبان 1391-02:31 ق.ظ

دیروز جلسه ای با محوریت مشکلات موجود بین شیعیان و اهل سنت برگزار شد. حدود 30 شرکت کننده از دو سو حضور داشتند. امام جماعت شیعیان، استاد رسلی (مالایی ها به معلمان دینی استاد می گویند) و فردی از شورای اسلامی سنگاپور به نام دکتر حنان نیز به عنوان دو عضو رده بالای دو جامعه حضور داشتند. برگزار کننده دکتر فرید العطاس بود. فرید العطاس از محققان علوم اجتماعی است.خودش اهل مالزی است و دنباله رو مسیر پدر خود در علوم اجتماعی است. از پیشروان تولید نظریاتی برای بومی کردن علوم اجتماعی ، بخصوص در جهان اسلام است. البته متاسفانه در طول جلسه متوجه نشدم چون اسم او در انگلیسی طوری تلفظ می شد که شبیه الاتس بود و بعد از این که برگشتم متوجه شدم دکتر العطاس را دیده ام! وجود افرادی مانند او مغتنم است و امیدوارم در آینده شاهد بروز چنین شخصیت هایی در ایران باشیم. نه این که الان نداشته باشیم ولی ارتباط با دنیا و تولید علم به زبان امروز جامعه علمی جهانی محدود است.
جلسه با خیر مقدم دکتر العطاس شروع شد. دکتر العطاس بیان کرد مشکلات بین شیعه و سنی در سنگاپور زیاد نیست. ولی بعضا شاهد مشکلات حاد در مالزی و اندونزی هستیم. درگیری هایی وجود دارد و حتی در مواردی قتل هم رخ داده است. این جلسات را برگزار می کنیم تا با گفتگو برخی سو تفاهم ها بین شیعیان و اهل سنت حل شود. مثلا خیلی از اهل سنت فکر می کنند شیعیان قرآن متفاوتی دارند. یا برخی شیعیان فکر می کنند اهل سنت با اهل بیت دشمنی دارند. در حالی که اشتراکات ما بیشتر است. خود من با یک شیعه ازدواج کرده ام و
در طول تاریخ اکثر علمای اهل سنت، شیعیان را مسلمان محسوب کرده اند.
دکتر العطاس اداره جلسه را بر عهده گرفت و افرادی صحبت کردند.
استاد حنان: تشکر می کنم از برگزاری جلسه. قرار بود من صحبت نکنم و بیشتر شاهد گفتگو باشم. همان طور که اشاره کردید بین شیعیان و اهل سنت مشکلاتی وجود دارد. برداشت صحیح از شیعه به علت کثرت درون این مذهب آسان نیست. مثلا شما اگر از یک عالم سنی بپرسید ازدواج با شیعی جائز است؟ ابتدا خواهد گفت: نه. البته نمی خواهم به دکتر العطاس اشاره کنم. (العطاس: بهتره نکنی :) ) اما وقتی بررسی می کنیم می بینیم برخی علمای اهل سنت کتاب هایی با بررسی مذاهب خمسه دارند که مذهب جعفری را بررسی کرده اند و آن وقت است که جواب متفاوت می شود. بسیاری از مشکلات در بستر گفتگو قابل حل است.
استاد رسلی: سلام عرض می کنم. مشکلات بین شیعه و سنی در سنگاپور جدی نیست ولی همین بغل در مالزی مشکلات زیادی وجود دارد. همانطور که اشاره کردید اشتراکات ما زیاد است و شیعه و سنی بدون مشکل جدی با هم زندگی کرده اند. بسیاری مشکلات ناشی از عدم شناخت عقائد شیعیان است. متاسفانه خیلی موارد برادران اهل سنت حاضر نمی شوند حتی با منابع مورد قبول آنها با هم صحبت کنیم.
دکتر...(اسمش یادم نیست): تشکر می کنم. من ایرانی و هیات علمی دانشگاه تهران
هستم و برای بازدید و سفر  عملی به سنگاپور آمده ام. همانطور که اشاره کردید این مشکلات در برخی بازه های تاریخ کمتر وجود داشته است. مثلا امام رضا (ع) که امام هشتم شیعیان است توسط خلیفه مامون به مرو برده شد. در طول مسیر از ایشان استقبال زیادی از سوی  مردم می شد. با این که آن زمان اکثریت ایران سنی بودند. امام رضا نماز می خواند و خلیفه مامون به او اقتدا می کرد. این مشکلات امروزه کمتر وجود داشت. آیا نمی توان تصور کرد که می توان امروز هم به آنجا رسید؟
ولید: بنظر من خیلی خوب است ما به هم احترام بگذاریم. اما این احترام نباید احترام به یک عقیده غلط باشد. بلکه باید احترام به حق یک فرد برای داشتن یک عقیده ولو غلط باشد. نباید فکر کنیم به صرف کلام می توان از اختلافات چشم پوشی کرد. عقاید شیعیان از دید اهل سنت انحراف دارد. برخی مانند تفاوت در نماز و وضو جدی نیست. برخی مانند متعه در حد متوسط است ولی باز قابل تحمل است. اما برخی از دید من انحراف جدی است و نمی توانم به آن احترام بگذارم. شیعیان صحابه را تحقیر می کنند. برخی مانند یاسرالحبیب حتی می گویند ام المومنین سیده عایشه فاحشه است. چطور می توانم به آن احترام بگذارم؟ او مادر من است. چطور می شود تحمل کرد به مادر ما این نسبت داده شود و باز احترام گذاشت. این عقائد شیعیان قابل پذیرش نیست.

ندیم: من یک شیعه مالایی هستم. باید اعتقاد شیعه را از علمای بزرگ آن شنید. مثلا بعد از سخنرانی یاسرالحبیب، آیت الله خامنه ای بصورت رسمی فتوایی صادر کرد که بی حرمتی به افراد محترم نزد اهل سنت جایز نیست و همه همسران انبیا از چنین امری بری هستند.
مرد یخی: از ولید مشتکرم که واضح سخن گفت. ابتدا بیان می کنم از دید یک شیعه جعفری صحبت می کنم. دقت کنید با این که به مذاهب دیگری هم شیعه گفته می شود ولی از دید ما جعفری ها همه مذاهب دیگر اسلامی بدون استثنا منحرف هستند. ولی سطح انحراف آن ها متفاوت است. برخی مانند غلات علوی یا اسماعلیه آغاخانیه با این که شیعه نامیده می شوند از دید مذهب جعفری از اساس یا مسلمان محسوب نمی شوند یا مورد تشکیک هستند ولی مذاهب اربعه اهل سنت داخل اسلام محسوب می شوند. بدون شک بین شیعیان و اهل سنت اختلافاتی هست. بحث در مورد آنها هم طولانی و نیازمند وقت زیاد است. برادر ما از یاسرالحبیب نام برد. افرادی مانند یاسرالحبیب یک نظر بسیار شاذ دارند و در بین شیعیان محدود و ناشناخته هستند. افراد مشابه بین اهل سنت هم وجود دارد. برنامه تلویزیونی فردی به نام ابومنتصر البلوشی (ملازاده) که در یوتیوب هم موجود است بیان می کند شیعیان در حرم امام رضا لواط انجام می دهند! نباید این افراد نادر را ملاک و نماینده یک گروه گرفت. ولی نکته مهم این است که آیا اختلاف بین شیعه و سنی باید منجر به قتل و کشتار شود؟ مدت کمی است که در سنگاپور هستم و در مورد مشکلات داخلی بین شیعه و سنی باید افراد بومی صحبت کنن. سخنانم معطوف به کل جهان اسلام است. متاسفم بگویم که همین حالا در بسیاری کشورها شیعیان به صرف شیعه بودن کشته می شوند. راه حل این است که جلسات این چنینی برگزار کنیم و سعی کنیم گفتمان ایجاد شود و هر کس در مذهب خود جلو تندروی ها را بگیرد. دلیل آن هم این است که امروز جهان اسلام دشمنان بزرگی دارد. نباید نیروی ما صرف اختلافات داخلی شود.
عایشه: به نظر من مشکل از شناخت کم اهل سنت از شیعیان است. من امسال بعد از نماز تراویح در مسجد بودم که یک خانم صحبت می کرد و می گفت شیعیان کافرند چون به ابوبکر و عمر ناسزا می گویند. من به ایران سفر کرده ام و با ایران و شیعیان آشنایی دارم. می دانستم این طور نیست ولی بقیه حرف او را تایید می کردند .
مهری:باید گفتمان مبتنی بر احترام بوجود بیاوریم و سطح تحمل خود را بالا ببریم. من خودم سال ها در ایران بوده ام و هیچ وقت متوجه تفاوت جدی بین شیعه و سنی نبودم و بعدها مطالعه کردم و متوجه تفاوت ها شدم.
دکتر العطاس: نکات خوبی مطرح شد. ولی دقت کنید برخی وقت ها احترام تا حدی ممکن است. مثلا یک مبلغ سنی به نام دکتر ذاکر
نایک سخنرانی دارد که در یوتیوب هم وجود دارد. او در سخنرانی خود می گوید یزید علیه اسلام. من همین جا به عنوان یک سنی شافعی و پیرو طریقت بلوی اعلام می کنم در مورد هر چیز کوتاه بیایم در این مورد نمی توانم کوتاه بیایم. مساله بین علی و معاویه واضح نیست ولی قضیه کربلا کاملا واضح است. یا با امام حسین و اسلام هستید یا نه و یزیدی هستید. بنابراین احترام در چهارچوبی قابل قبول است.
زهرا:اهل سنت برداشت های غلط از شیعه دارند. مثلا حدیثی می آورند که امام صادق فرموده قرآن محرف است ولی این طور نیست و تاویل دارد. موارد متعدد این گونه وجود دارد و با مطالعه باید تصحیح شود.
رضا:به نظر من نباید این اختلافات عقیدتی را در سطح جامعه وارد کرد. بحث در این موضوعات بهتر است بین علما باشد. کشاندن اختلاف به سطح عوام جامعه را متشنج می کند (قابل توجه آقای احمدی نژاد!).
مرد یخی: ما اینجا جمع شده ایم در باب مشکلات بین شیعیان و اهل سنت صحبت کنیم. اختلافات فکری و عقیدتی بین آنها سال ها بحث شده و الحمدالله در عصر امروز منابع براحتی قابل دسترس است. اصول کافی و صحیح بخاری آنلاین به همراه بحث و استدلالات طرفین وجود دارد. هر کس می تواند مراجعه کند و بررسی کند و مطابق عقل و منطق، عقیده صحیح از دید خود را برگزیند. اما تفاوت عقیده مشکل جدی نیست. دکتر العطاس گفتد نمی توانند در مورد کسی که بگوید یزید علیه اسلام کوتاه بیاید. مشابها به عنوان شیعه این طور هستم ولی موضوع این است که آیا این دلیل می شود که سرخود آن فرد را بکشم؟ همین دو هفته پیش بود که عضوی از طالبان به پیشانی یک دختر 14 ساله که از قضا سنی است نه شیعه، بنام ملاله یوسف زی گلوله ای شلیک کرد. آیا این رفتارها قبل قبول است؟ از دید خودم مشکل جدی امروزی کشتار شیعیان توسط اهل سنت است. در پاکستان، افغانستان و عراق شیعیان روزانه به خاطر عقائد خود به بی رحمانه ترین شکل کشته می شود. حتی در ایران، کشوری که 90% آن شیعه است، عملیات تروریستی از سوی اهل سنت انجام می شود و انسان های بی گناه کشته می شوند. همین دو هفته پیش مردم در مسجد جمع شده بودند. نه لعن عمر می کردند، نه لعن ابوبکر. مردم کاملا عادی بودند و برای نماز خواندن در مسجد بودند. در همین حین یک فرد عملیات انتحاری انجام داد. خیلی متاسفم بگویم این افراد ارهابی، سنی هستند. مشکل جدی این کشتارهاست. شاید در طول تاریخ مواردی باشد ولی امروزه به شخصه جایی سراغ ندارم که شیعیان بدون تحریک اولیه اهل سنت را بکشند. اگر موردی شنیده اید بگویید. ما باید فکری به حال این مشکل کنیم.
 دکتر العطاس:باید دقت کنید این افراد سلفی هستند و اعتقاداتشان متفاوت است و حتی از مذاهب اربعه تبعیت نمی کنند.
مرد یخی: به هر حال اهل سنت هستند. از دکتر حنان بپرسید که سنی هستند یا نه. لزومی ندارد یک سنی از مذاهب اربعه پیروی کند. ابن حزم ظاهری یکی از علمای بزرگ اهل سنت است ولی پیرو مذهب ظاهری است که امروزه منقرض شده است.
فاطمه: مشکلی که در مورد بمب گذاری گفتید مربوط به عدم آموزش صحیح است. اگر آموزش صحیح صورت بگیرد مشکلات کم می شود. این افراد اکثرا کم سواد و از طبقه پایین هستند.
دکتر العطاس: این حرف صحیح است ولی برخی موارد این کشتارها جنبه دینی می گیرد. مثلا سخنرانی ابومصعب الزرقاوی وجود دارد که می گوید اسلام سه دشمن اصلی دارد:کفار، شیعیان و صوفی ها. خوب این باعث می شود کشتار انجام شود.
دکتر حنان:باید دقت کرد اکثریت اهل سنت از وهابیت جدا هستند. من اگر قدرت داشتم حتما کسی را که به ملاله شلیک کرده مجازات می کردم. این گونه افراط گرایی ها محکوم است (دقت کنید که ایشان جز مسلمانان رده بالای سنگاپور است).
مرد یخی:خوشحالم که این را گفتید. در خاورمیانه دید اهل سنت متفاوت است.
دکتر العطاس:شما تازه وارد هستید! کمی در سنگاپور بمانید متوجه می شود اکثریت مسلمانان سنگاپور این گونه هستند.
ولید:کسانی که کشتارها را انجام می دهند معمولا یا عضو طالبان هستند یا القاعده. هر دوی این گروه ها توسط آمریکایی ها بوجود آمدند و اعمالشان از دید اهل سنت محکوم است.
چند نفر دیگر هم صحبت کردند که یادم نیست. در پایان خواسته شد استاد رسلی و استاد حنان صحبت کوتاهی داشته باشند.
دکتر حنان: جلسه خوبی بود و پیشنهاد می کنم ادامه داشته باشد. همین جلسات سو تفاهم ها را کم می کند.
استاد رسلی: از دکتر العطاس تشکر می کنم. با توجه به بحث انجام شده باید سعی کنیم سنگاپور به سمت افراط گرایی نرود. مثلا اخیرا کتاب های آموزشی چاپ شده که شیعه را منحرف معرفی می کند. یا صفحه فیس بوک با عنوان "مسلمانان سنگاپور، متحد علیه شیعیان"
ایجاد شده. در این صفحه احادیث مربوط به مرتدان به شیعه تطبیق داده شود و همه این ها ممکن است زمینه ساز ایجاد خشونت شود.
دکتر العطاس:تشکر می کنم از حضور همگی. بنظر من محبت اهل بیت امر مشترکی بین شیعیان و اهل سنت است که می تواند محور اتحاد باشد. پدرم و بعد من زمینه عزاداری عاشورا بین اهل سنت را ایجاد کرده ایم و هر سال روز عاشورا درکوالالامپور برنامه ای داریم. برگزاری چنین برنامه هایی مفید خواهد بود و موجب نزدیکی شیعیان و اهل سنت.
بعد از جلسه با دکتر العطاس بیشتر صحبت کردم. متوجه شدم خودش از سادات است و خانواده اش در طریقت عرفانی بلوی است که در سلسله اقطاب طریقت از امیرالمومنین تا امام صادق بعنوان نفر اول تا ششم سلسله وجود دارند. دعوت کرد به نماز جمعه مسجد بلوی بروم.
پ.ن.: این صوفی های سنی جای کار زیادی دارند. اکثرا رگ و ریشه شیعه در تاریخ آنها وجود دارد و گردی از اعتقادات شیعه در بینشان وجود دارد. بنظرمی رسد در بسیاری جوامع صوفی اهل سنت، بهترین بستر برای تبلیغ تشیع وجود دارد. گویا اسلام اندونزی و مالزی هم زمینه صوفیانه دارد. البته اخیرا مشابه همه جا پول عربستان در حال سوق دادن جامعه به سمت افراط گرایی و سلفیت است.
 



تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 20 آبان 1391 01:48 ب.ظ

سید حسین
یکشنبه 14 آبان 1391 05:21 ق.ظ
سلام گزارش جالبی بود
همین قدر كه این دغدغه در سنگاپور وجود دارد جای شكرش باقیه
یك نكته: راجع به بحث وحدت از آنچه كه آقای بروجردی مطرح كرد تا اینی كه در ایران امروز داره مطرح میشه كه تقریبا به معنای ایجاد اتحاد سیاسی به بهای كوتاه آمدن از اعتقادات ومسائل دینی است هم بحثی رو مطرح كنید هم راه گشای ما وهم برای این سلسله مباحثتون مفید خواهد بود
یاعلی
پاسخ مرد یخی : سلام
بله خیلی خوب هست این گفتگوها در سطوح بالا انجام شود و جلوی اتلاف نیروی مسلمانان در جنگ داخلی را بگیرد. اما بحثی که مطرح کردین بحث به نسبت روزی هست و نتیجه گیری در موردش کمی سخت. حتی می بینید که دامنه اختلاف بین مراجع تقلید هم وجود دارد.
وحیدرضا
جمعه 12 آبان 1391 07:26 ق.ظ
باسمه تعالی
به نکته جالبی اشاره کردی،نمی دانم خودت به عمقش توجه داری یا نه.ولی خیلی سربسته می گم:جریان عرفانی در اهل سنت یکدفعه به وجود نیامده!بلکه اساسا زمینه هاش را ائمه به وجود آوردند.
حالا برخورد برخی ها با عرفا!!تکفیر
بعضیا فقط بلدند تکفیر کنند.
کاش اول می فهمیدند بعد...
یکی از اساتید فلسفه که میشناسیش میگفت اصلا این بذر کاشته شده رمز تبلیغ شیعه در اهل سنت است.
پاسخ مرد یخی : 1. البته این ها که شما گفتی ادعاست و نیاز به اثبات داره ولی کاملا جای تامل داره و ممکنه تا بخشی درست باشه. مثلا قبول دارم جاهایی که عرفان رفته بعدش اگر تشیع تبلیغ شده راحت پذیرفته شده از جمله ایران خودمون و عرفان حق بزرگی بر نشر اسلام (خارج از خاورمیانه اسلام خیلی فرهنگی رشد کرده) و تشیع داره. ولی مثلا جریان های عرفانی شمال آفریقا اکثرا توسط سادات حسنی بوجود آمده و متاسفانه سادات حسنی خیلی موارد منحرف بودن و از سر این که ائمه بنی الحسین بودند زیر بار ولایت نمی رفتند مثل نفس زکیه که از امام کاظم بیعت می خواست! یا خیلی از ائمه زیدیه. خانواده های سلطنتی اهل سنت خیلی موارد سادات حسنی بودن مثل پادشاه لیبی و همین حالا پادشاه مغرب و اردن ولی نسبت مشخصی با تشیع امامی ندارن. رو این حساب این که ائمه این ها رو ایجاد کردن نیاز به دلیل داره.
2. این موضوع چیزی از نیاز به نقد عرفان کم نمی کنه. فعلا هم نمی خوام این بحث رو اینجا باز کنیم اما اگر منتظورتون از تکفیری ها مثلا مجله سمات است، خوب اون ها استدلال می کنن و متاسفانه جواب قانع کننده داده نمی شه و خیلی موارد از باب این که آقای خمینی و طباطبایی یا برخی علمای فعلی در این راه هستند دفاع انجام می شه.
حنیف
جمعه 12 آبان 1391 07:01 ق.ظ
در معرفی افراد حاضر در جلسه و برگزار کننده هم اگر تونستی بنویس.

ولی برخوردهای سطحی از سر تعصب در میان شیعیان کم نیست. امام ما برای حفظ اسلام و جلوگیری از تفرقه 25 سال خانه نشینی را تحمل کرد در حالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشت. این امر جدای بحث عالمانه و بیان حق است. به طور خاص الان اختلاف شیعه و سنی مورد تاکید سایرین از غیر مسلمانان شده!
پاسخ مرد یخی : بله قبول هست. ما هم تندرو داریم و باید جلوشون رو بگیریم و خیلی موارد جمهوری اسلامی این کار رو انجام می ده. ولی در دوره معاصر، تندروی ما کجا و تندروی سلفیت کجا! این طور نیست که همیشه باید کوتاه آمد. امیرالمومنین نیرو نداشت که خانه نشین شد. آنقدر نیرو کم بود که صدیقه را کشتند ولی باز مجبور شد ساکت بماند و به تعبیر خودش 25 سال خار در چشم و استخوان در گلو زندگی کرد (یک لحظه فکر کن خار در چشمت باشد ولو از سر تشبیه، چقدر سخت خواهد بود). روزگاری بود که نفس شیعه بودن جرم بود و کشتار وسیع شیعیان رخ می داد ولی امروز شرایط خیلی فرق دارد و شرایط تقیه مانند گذشته نیست و باید بحث عالمانه به قول شما انجام شود.
امین
پنجشنبه 11 آبان 1391 09:56 ق.ظ
سلام برادر
ممنون بابت مطالب خوبت.
این متنت یه مقداری ایراد نگارشی داره و بعضی از جاهای متن (مخصوصا نیمه دومش) رو به سختی می‌شه خوند.
لطفا بازبینی کن.
موفق باشی و پیروز
پاسخ مرد یخی : سلام
بازبینی شد. موقع نوشتن خوابم می آمد! امیدوارم بهتر شده باشد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر