تبلیغات
مردی از جنس یخ!!! - مراسم روز مباهله


درباره وبلاگ:


آرشیو:


آخرین پستها :


نویسندگان:


آمار وبلاگ:



Admin Logo themebox

مراسم روز مباهله

نوشته شده توسط:مرد یخی
یکشنبه 21 آبان 1391-03:24 ق.ظ

روز مباهله مراسم جشن مختصری در حسینیه شیعیان برقرار بود و با دو تن از دوستان تصمیم گرفتیم شرکت کنیم. شب جمعه بود و قبلش مراسم قرائت دعای کمیل داشتند. بعد از دعا، سه نفر از شیعیان پاکستان چند شعر به زبان اردو در منقبت امیرالمومنین خواندند. پاکستانی ها رسمی دارند که در مراسم مذهبی فردی مجری می گه "ناری حیدری" یا شاید "نادی حیدری" و جمعیت هم در جواب بلند می گن "یا علی" که این جا هم وجود داشت.
بعد از این افراد استاد رسلی سخنرانی داشت. قبلا از استاد رسلی نام برده ام. اسمش محمد رسلی است و در 18 سالگی از مذهب شافعی به شیعه جعفری مستبصر شده است. در قم تحصیل کرده است و به زبان های فارسی، انگلیسی، مالایی و عربی تسلط دارد. خارج از خاورمیانه و بخش اردو زبان شبه قاره، تشیع بخصوص در شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی و آسیای میانه (حدود نیمی از جمعیت مسلمانان) در جوامع اسلامی مذهب گمنامی هست و اگر هم آشنایی باشه احتمالا بواسطه کتبی است که علمای اهل سنت در این مورد نوشته اند مانند منهاج السنه ابن تیمیه که خوب معلوم است نتیجه اش چه خواهد بود. علت هم این است که مبلغین امامی مذهب به این نقاط یا نرفتن یا اگر رفتن در تقیه بوده اند و به مرور زمان در جامعه حل شدن. انقلاب ایران نقطه عطفی در شناساندن مذهب جعفری به این مسلمانان بود. بعد از انقلاب، مبلغین شیعه ای که به این مناطق رفته اند و تبلیغ کرده اند در مواردی خیلی موفق بوده اند. مثلا آقای زکزاکی در نیجریه در طول دو دهه فعایت جامعه شیعه ای بوجود آورده است که با این که تعداد دقیق آنها معلوم نیست ولی برآوردهای موجود در اینترنت چند ملیون ذکر می کنند و اختلاف در این است که سه ملیون نفر هستند یا ده ملیون نفر! استاد رسلی در مورد لزوم هزینه در راه دین صحبت می کرد. جمعیت شیعیان سنگاپور جمعیت نوپایی هست. شیعیان غیر مالایی اکثرا بصورت فصلی و غیر دائم ساکن سنگاپور هستند و برای کار کردن یا تحصیل اینجا آمده اند. چون سنگاپور تابعیت دوگانه را نمی پذیرد، اکثرا ترجیح می دهند تابعیت کشور خود را نگه دارند تا برای رفت و آمد دچار مشکل نشوند. در نتیجه به سنگاپور به عنوان یک مکان موقت نگاه می کنند (شبیه ساکنان دوبی). بنابراین بار اداره مراسم مذهبی بیشتر بر عهده شیعیان مالایی است که تعدادشان کم است و حدود هزار تا دو هزار نفر هستند و آنها هم یا مستبصر هستند یا فرزند مستبصرین. استاد رسلی خیلی دوست دارد یک مرکز مناسب راه اندازی کنند که شامل حسینیه و مدرسه باشد و هدفش ایجاد بستر مناسب برای شکل گیری یک جامعه شیعی است. ولی تعداد کم شیعیان و قیمت سرسام آور زمین در سنگاپور باعث شده است کمبود منابع مالی داشته باشند. حسینیه فعلی با این که مکان بسیار محقری است و در بدترین محله سنگاپور خریداری شده است ولی حدود 600 هزار دلار خریداری شده است (حدود 1.5 ملیارد تومان) و اگر ببینید حتما تعجب می کنید. برای گسترش نیاز است که شیعیان بیش از حد معمول هزینه مادی کنند و در مراسم روی این نکته تاکید می شود.
آن روز هم استاد رسلی داشت در مورد لزوم هزینه در راه دین صحبت می کرد. گفت این بخش سخنانم بیشتر معطوف مالایی ها است. ما جمعیتی هستیم که به تازگی و حدود سی سال پیش شیعه شده ایم و طی این مدت با هم رشد کرده ایم. در طول این مدت و همین حالا هنوز در مسیر یاد گرفتن هستیم. من خیلی دوست دارم وقتی برادران اردو زبان در مراسم هستند خیلی راحت می توانند یک مرثیه یا منقبت بخوانند. دلیلش این است که در بین آنها این موارد وجود دارد. ما هم باید در آینده این گونه شویم و متناسب با زبان و فرهنگ خود موارد مشابه را ایجاد کنیم (اینجا که بود متوجه شدم چقدر تولد در یک جامعه شیعی نعمت بزرگی است. حسابش را بکنید همین مداحی سنتی که ما داریم چقدر با ارزش است. نسل های زیاد طول کشیده است به تکامل امروز برسد. چقدر راحت است به زبان فارسی منابع مختلف در موضوع های بسیار متنوع پیدا کنیم. کلمات مناسب برای مفاهیم دینی در زبان خودمان وجود دارد. چقدر راحت می توانیم با قرآن ارتباط برقرار کنیم. کافی است یک بار بخواهید با فردی که عربی یا فارسی نمی داند در مورد یک موضوع دینی صحبت کنید تا متوجه شوید چقدر انتقال مفاهیم دینی سخت می شود. مثلا در انگلیسی مدرن کلمه متناظر با معرفت وجود ندارد و کلی باید توضیح داد تا فرد مقابل متوجه شود بین معرفت و علم چه تفاوتی است. حتی مفهومی که از کلمه خدا در ذهن ما می آید با مفهوم ذهنی یک غربی متفاوت است. در ترجمه هم این کلمات را متناظر بکار می بریم و بعد از کلی صحبت تازه انسان متوجه این تفاوت ها می شود. البته همین موضوع بین فارسی و عربی هم وجود دارد و مواردی است که بعد از مدت ها مشخص می شود منظور قرآن با ترجمه آن متفاوت است ولی این مشکل خیلی محدودتر است. مثلا آقای مکارم در ترجمه خود "احد" و "واحد" را یکتا ترجمه کرده است ولی در عربی این ها متفاوت هستند. خلاصه ارتباط با فرهنگ شیعی برای فردی خارج از جامعه شیعی (که بیشتر به زبان های فارسی، عربی و اردو است) خیلی سخت تر است و ما باید شکرگزار باشیم که ثمره تلاش های نسل های گذشته براحتی در اختیار ما قرار گرفته است. در کانادا دوستانی داشتم که انگلیسی زبان مادری آنها بود و در پیدا کردن منابع مناسب برای مطالعه مشکل داشتند.) استاد رسلی می گفت شیعه شدن ما از برکات انقلاب امام خمینی در ایران است. آنها کسانی بودند که ورای مال خود از جان خود هزینه کردند. آنجا شهدایی بودند که حاصل خون آنها شیعه شدن ماست و ما هم باید برای نسل های بعد از خود هزینه کنیم. اینجا که رسید یاد غربت امام افتادم. چقدر بی انصاف هستند آنهایی که خدمات امام به تشیع را نادیده می گیرند. نمی دانم اتباع آقای ش چطور جرات می کنند با بی حیایی تمام امام را به بدترین شکل متهم کنند. معلوم نیست آقایان خودشان چند نفر را شیعه کرده اند که براحتی می گویند امام تشیع را بدنام کرده است. ان شا الله خداوند جواب بی انصافی آنها را در همین دنیا بدهد. حتما داستان شبلی و حلاج و گل را شنیده اید. خیلی دردناک است که افراد این چنین بدترین نوع اجحاف را در حق امام می کنند. آدم این ها را که می بیند و کمی حشر و نشر می کند تازه می فهمد چرا امام گفت:" خون دلى که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختیهاى دیگران نخورده است." چقدر هم مدعی هستند و اوج شاهکارشان این است که مثلا اثبات می کنند فلان فرد زانیه است و دیگری مابون است. صحبت های استاد رسلی از سویی انسان را متوجه می کند امام چه حق بزرگی بر گردن ما دارد. انصافا اگر انقلاب رخ نمی داد امکان آشنایی با دین و معارف آن کم نمی شد؟ پولی که اکنون صرف برگزاری اردوی راهیان نور می شود، صرف جشن 2500 ساله نمی شد؟ چقدر دسته جات مذهبی امکان رشد پیدا می کردند؟ این حرف به این معنا نیست که امام اشتباهی نداشت یا تفکر او نیاز به نقد ندارد ولی باید منصفانه و با در نظر گرفتن خدمات او باشد. واضح است همه انسان ها امکان خطا دارند ولی قضاوت کلی در مورد یک انسان با در نظر گرفتن همه جنبه های شخصیتی او ممکن است. اگر امام نبود انصافا امثال آقای سروش یا کدیور چقدر زمینه بروز پیدا می کردند؟ انقلاب امام بود که نظر مراکز آکادمیک را به تشیع جلب کرد و در دانشگاههای مختلف کرسی های مطالعات شیعی ایجاد کرد که یکی از ثمراتش ایجاد شغل برای افراد این چنین است. حتی ایجاد موج جهاد در جوامع اهل سنت بعد از انقلاب ایران بود. بعد این آقایان خیلی راحت انواع القاب از قبیل ساده لوح و قصاب و ... بکار می برند. یکی نیست بگوید شما که ادعای اسلام دارید چه خدمتی کرده اید؟ غیر از این بوده است که با زدن ریشه وحی و عصمت زمینه پروتستانیزه شد اسلام را ایجاد کرده اید؟ مگر تاریخ مسیحیت را نمی دانید؟ هیچ وقت بین خود و مارتین لوتر و ژان کالون تشابهی حس نکرده اید؟ از سویی مشخص می شود چه بار سنگینی بر دوش ماست. به نظر شما شکر این نعمت ها نباید وراتر از زبان و همراه با عمل باشد؟ البته خودم خیلی در این مورد ضعف دارم و این را می نوسیم که بیش از همه یادآوری برای خودم باشد.
پ.ن.1:یک روز قبل از انتخابات آمریکا بود که با یک پسر آمریکایی آشنا شدم. اسمش برایان بود و گفت اهل یوتا است. پرسیدم مورمون هستی؟ گفت بله. برایش جالب بود که اطلاعاتی در مورد دینشان دارم. پرسیدم: شما مورمون ها خیلی انسان های صلح طلبی هستید ولی تعجب می کنم چطور رامنی مردجنگ است! یک آمریکایی دیگر هم صحبت هایمان را می شنید و گفت: راست می گه! نمی خواهیم یه جنگ دیگر راه بیفتد. نگاه که کردم دیدم یک گل سینه زده است که رویش نوشته "اوباما". معلوم شد که دموکرات است و برای همین از حرفم خوشش آمده. برایان با لحن محتاطانه ای گفت: خوب بنظرم او هم نمی خواهد جنگی شود ولی خوب دوست ندارد دیگران اذیت کنند! می دانست ایرانی هستم ولی فکر کنم خجالت کشید بگوید شما ما را اذیت می کنید!

پ.ن.2:یادم رفت عید غدیر رو تبریک بگم. عید الله الاکبر بر همه مبارک باد! ان شا الله مشکل گشای رسول خدا، حیدر کرار مشکل گشای ما هم باشند.
الحمد الله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علی بن ابی طالب و الائمه المعصومین (علیهم السلام)


تاریخ آخرین ویرایش:یکشنبه 21 آبان 1391 11:30 ق.ظ

انتشارات حدیث قلم
چهارشنبه 24 آبان 1391 01:05 ب.ظ
با درود
انتشارات حدیث قلم با کادری مجرب در خدمت فرهیختگان عرصه ادب کشور می باشد.
این انتشارات افتخار دارد کتابهای شاخص ادبیات داستانی و آموزش داستان نویسی پیشرفته را در اختیار اهالی فرهنگ قرار دهد.
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر جهت چاپ آثارتان با کمترین هزینه با مدیر بازرگانی خانم شکوری فر با شماره تلفن 02188214163 و یا hadiseghalam@gmail.com تماس و برای خرید کتاب با مدیر روابط عمومی خانم شُکری تماس حاصل فرمائید.
با سپاس
سیدحسین
دوشنبه 22 آبان 1391 04:44 ق.ظ
اتباع آقای ش رو خوب اومدید
راستی شما ازقیمت زمین وحسینیه فرمودید یادم افتاد از خدمتتون بپرسم كه وهابیت هم اونجا شروع به كار كردند یا نه!؟ بروز وظهورش چطوره؟!!
پاسخ مرد یخی : گویا دولت سنگاپور کنترل زیادی روی اوضاع دینی داره و برای مسلمانان یه شورا تشکیل داده و اون شورا امور مسلمانان رو اداره می کنه. دولت هم اصلا دوست نداره افراط گرایی اسلامی وجود داشته باشه چون کشور خیلی کوچک هست و دردسر ایجاد خواهد کرد. برای همین ظاهرا وهابی ها اینجا خیلی فعال نیستن. ولی شنیده ام در مالزی و اندونزی فعال هستن. همین چند وقت پیش بود که دولت اندونزی درگیر مجازات یک روحانی سلفی بود.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر